کد مطلب:277205 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

بشارت ظهور حضرت حجة اللّه در کتاب ریگ ودا
در كتاب «ریك ودا» كه یكی از كتب مقدّسه هند است، بشارت ظهور حضرت حجة الله (علیه السلام) چنین آمده است:

«ویشنو، در میان مردم ظاهر می گردد... او از همه كس قوی تر ونیرومندتر است... در یك دست «ویشنو» (نجات دهنده) شمشیری به مانند ستاره دنباله دار و دست دیگر انگشتری درخشنده دارد هنگام ظهور وی، خورشید و ماه تاریك می شوند و زمین خواهد لرزید». [1] .

در این بشارت، از ظهور انسانی ممتاز و با عظمت و برخی از نشانه های ظهور وی سخن رفته است كه در وقت ظهور با شمشیر آتشبار كه بسان ستاره دنباله دار است، قیام



[ صفحه 299]



می كند. و این تعبیر (یعنی: قیام با شمشیر) تعبیر دقیق و لطیفی است كه مضمون آن در رابطه با ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) در احادیث اسلامی نیز آمده است.

زیرا بر اساس نصوص وارده و روایات متواتره اسلامی، ظهور مبارك آن یگانه منجی بشریّت و مظهر قدرت خداوندی كه برای نجات انسانها از شرك، كفر، بت پرستی، ظلم و بیدادگری، و انحراف از جاده حق و حقیقت قیام خواهد كرد، با شمشیر خواهد بود.

در این زمینه، در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است كه در تفسیر آیه شریفه:

(وَ لَنُذِیْقَنَّهُمْ مِنَ العَذابِ الأَدَنی دُوْنَ العَذابِ الأَكْبَر) [2] .

فرمود:

«اَلأدنی: القَحطُ وَ الجَدِبْ، وَ الأكبَرُ: خُرُوجُ القائِمِ المَهْدِیّ (علیه السلام) بِالسَّیفِ فِی آخِرِ الزَّمان» [3] .

«عذاب پست تر، قحطی و خشكسالی است، و عذاب بزرگتر، قیام مهدی (علیه السلام) در آخر الزمان است».

بنابر این، شكّی نیست كه منظور از ظهور آن انسان ممتاز در بشارت مذكور، همان وجود مقدّس قائم آل محمّد (علیه السلام) است كه با شمشیر قیام می كند.

و امّا این كه چگونه یك فرد می تواند بر سرتاسر گیتی غلبه پیدا كند و تمام كشورها را فتح نماید و همه ملّتها را تحت فرمان خود در آورد بدون این كه به سلاح روز مجهّز بوده و ابزار و آلات جنگی مدرن در اختیار داشته باشد، سؤالی است كه پاسخ آن در روایات اسلامی آمده است، و ما در اینجا برای آن كه خوانندگان گرامی را در انتظار نگذاریم جهت تقریب اذهان فقط به نكاتی چند در این مورد اشاره می كنیم كه پیش از جواب قطعی باید به دقّت مورد مطالعه قرار گیرد.

1 ـ باید توجّه داشت كه نبرد حضرت مهدی (علیه السلام) با كفّار و ظلمه و طرفداران ظلم و بی عدالتی، نبرد حقّ و عقیده است، و كسانی كه در هنگام ظهور گرد شمع وجودش



[ صفحه 300]



جمع می شوند یاران فداكار و از جان گذشته ای هستند كه با تمام وجود از روی ایمان و عقیده می جنگند، و با اراده ای آهنین و عقیده ای استوار در راه پیروزی حق پیكار می كنند، و بی باكانه به پیش می روند تا به یكی از دو هدف (یا پیروزی و یا شهادت) نایل گردند.

2 ـ در هنگام ظهور در مكّه مكرّمه پیش از خروج، بیش از 9000 نفر با آن حضرت بیعت می نمایند و حضرتش با لشكری مجهّز و مسلح به انواع سلاح های مدرن كه بر تمام سلاحهای روز برتری خواهد داشت مكّه را به قصد مدینه ترك می كند، و در مدّت دو ماه بین مكّه، مدینه، بیت المقدّس، شام و كوفه را طی می كند، و همه اعراب در برابرش تسلیم می شوند و همه افراد با ایمان زیر پرچم او قرار می گیرند، و همه خاور میانه یك دل و یك جهت صف واحدی را تشكیل می دهند و سپاه نیرومندی به وجود می آورند كه تا آن زمان بی سابقه بوده است.

3 ـ در آستانه ظهور مباركش، فتنه ها، شورشها، جنگها و انقلابهای نظامی در همه جا مردم را خسته می كند، و زمینه برای ظهور یك مصلح الهی كاملا هموار می شود، و مردمی كه در زیر فشار جنگ و خفقان و اختناق و تبعیض و ستم به ستوه آمده اند با دمیدن اُمید فرج، سیل آسا به سوی آن مصلح الهی می شتابند و دست بیعت به دست با كفایت وی می دهند كه برای آنها خیر دنیا و آخرت فراهم آورد، و آنها را از بلاها و تشویشها و نگرانیها و گرفتاریها نجات دهد، و زور گویان، زورمداران، غارتگران و متجاوزان را با زور شمشیر و قدرت شكست ناپذیر الهی اش به جای خود بنشاند، و محرومان و مستضعفان و ستمدیدگان را از زیر یوغ زورمندان و سیطره جنایتكاران رهایی بخشد.

4 ـ آن حضرت برای اثبات حقّانیت خود میراثهای همه پیامبران الهی را از عهد یهود، مسیح و اسلام به همراه دارد. این میراثهای گرانبها ربطی به آلات و ابزار جنگی ندارد و دلیل قاطعی بر الهی بودن انقلاب جهانی مهدی (علیه السلام) است كه نا گهان یك انقلاب فكری و عقیدتی در مغز مردم به وجود می آورد و استیلای معنوی را در بردارد.

5 ـ سلاح های مدرن توأم با سلاح ایمان و همراه با تابوت آرامش و تأیید و نصرت الهی، در برابر بمبهای اتمی و ئیدروژنی و نیتروژنی می ایستد، و بر همه سلاح ها فایق



[ صفحه 301]



می آید. و بدین سان، لشكر حق پیروز و سپاه باطل نابود می گردد، و ستمگران با شمشیر عدالت الهی كه در كف با كفایت یداللهی حضرت ولی عصر (علیه السلام) قرار گرفته به دیار نیستی فرستاده می شوند، و توده های مظلوم و ستم كشیده نفس راحتّی می كشند، و پرچم توحید و یكتا پرستی و عدالت و آزادی واقعی در سرتاسر جهان به اهتزاز در می آید، و ریاست ودولت حقه الهیه و زمامداری جهان بشریّت، به امر خالق یكتا ویژه آخرین خورشید ولایت و امامت قائم آل محمّد حضرت حجّت بن الحسن العسكری (علیه السلام) خواهد بود.

آری! طبق روایات وارده از پیشوایان معصوم (علیهم السلام) قیام آخرین حجّت خداوند با شمشیر است، شمشیر آتشباری كه به امر حضرت حق از غلاف به در آمده و در كف با كفایت ولی مطلق حق قرار گرفته و بی مهابا فرق ظلم و بیداد را می شكافد، و طاغوتیان را رهسپار دیار عدم می گرداند، و ستمدیدگان را از سلطه ستم پیشگان رهایی می بخشد، و هیچ كس را هر چند قوی و نیرومند باشد یارای مقابله با آن نیست.

«برای دفع برخی از توهّمات كه: چگونه در عصر اتم و بمب ئیدروژن و ترقّی روز افزون سلاح های اتمی می توان پذیرفت كه یك فرد آدمی بتواند جهان را با شمشیر مسخر گرداند؟ باید گفت:

اوّلا، استعمال این گونه سلاح هایی كه نابود كننده نسل انسانی است و دوست و دشمن از هم نمی شناسد، در خور بزرگترین پرچمدار عدل جهانی كه هدفش تنها بر افكندن ستم و ستمكاران است، نمی باشد.

و ثانیاً، چنان قیامی هر چند زمینه مساعد داشته باشد خالی از خرق عادت و نصرت خاصه الهی نیست...

و ثالثاً، پیشرفت حیرت انگیز و مهیب سلاح های جنگی بالاخره برای یك روزی بشریّت را وادار خواهد كرد كه برای حفظ خود از نابودی آنی و همگانی، سلاح های اتمی و آتشین را قدغن و بر ترك استعمال آنها اجماع و پیمان عمومی گیرد.

و رابعاً، اكثریّت ملل عالم در آن قیام به منظور نجات یافتن از شر و فساد و زندگی جهنّمی غیر قابل تحمّل، با آن زمامدار بزرگ هماهنگ خواهند شد، و تنها گروهی اندك به جنگ و مبارزه علیه آن حضرت خواهند پرداخت، و چنان كه عموم مسیحیان جهان به



[ صفحه 302]



پیروی از حضرت مسیح (علیه السلام) كه به نماز حضرت مهدی (علیه السلام) اقتدا می كند، با آن حضرت بیعت و موافقت خواهند كرد.

آری! این مطلب مسلّم است كه حضرت مسیح (علیه السلام) در آن قیام جهانی از همكاران و پیروان حضرت مهدی (علیه السلام) خواهد بود، چنان كه روایات متواتره اسلام و همچنین آیاتی از انجیل كه به نزول حضرت مسیح (علیه السلام) در زمان آخرین بشارت می دهد بر این دعوا گواه است». [4] .

خواننده گرامی! آنچه تا به اینجا گفته شد توضیح فرازی از بشارت كتاب «ریگ ودا» از كتب مقدس هند در مورد قیام منجی بشر حضرت ولی عصر (علیه السلام) بود كه با استفاده از آیات و روایات اسلامی به صورت مختصر بیان گردید.

و امّا سایر فرازهای بشارت مزبور، در ضمن روایاتی كه در آینده از زبان مبارك پیامبر عظیم الشأن اسلام و سایر ائمّه معصومین (علیهم السلام) بازگو خواهیم نمود كم و بیش به تفصیل خواهد آمد، و از این رو، چیزی در اینجا به آن اضافه نمی كنیم و تفسیر آن را به دست روایاتی كه بعداً خواهیم آورد، می سپاریم.


[1] او خواهد آمد، ص 65 به نقل از كتاب ريگ ودا، ماندالاي 4 و 16 و 24.

[2] سوره سجده آيه 21.

[3] المحجة، ص 173.

[4] بشارات عهدين، ص 259.